>
☰ Menu
Strona główna » Monitoring w hotelu, jak nie naruszyć prywatności klientów?

Monitoring w hotelu, jak nie naruszyć prywatności klientów?

Data dodania: 23-10-2022
Przestępstwa popełniane w polskich hotelach wcale nie są rzadkością. Być może nie ma tak wielu rejestrowanych morderstw, jak na przykład w Stanach Zjednoczonych, ale już kradzieże czy napady na tle rabunkowym czy seksualnym zdarzają się całkiem często.

Właśnie dlatego skuteczny monitoringu, wykorzystujące kamery bezpieczeństwa i zintegrowany system reagowania stają się coraz większą koniecznością dla hoteli, moteli, kurortów i innych płatnych miejsc noclegowych. Jednak wiążą się z tym pewne problemy i pytania - czy taki system nie narusza prywatności klientów? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.
 

Znaczenie monitoringu dla hoteli

Jak już wspomnieliśmy we wstępie, znaczenie monitoringu w hotelach, zajazdach i schroniskach rośnie wprost proporcjonalnie do wzrostu przestępczości hotelowej. Jest to w interesie samych gości hotelowych - jeśli jesteś gościem, Twoje bezpieczeństwo osobiste jest zdecydowanie priorytetem dla Ciebie, a systemy monitoringu mają je zapewniać. W końcu zadowolony gość to cel dla wszystkich hotelarzy i wiele ciężkiej pracy trzeba włożyć, by odwiedzająca hotel osoba faktycznie poczuła się jak w „domu z dala od domu”. Każdy oczekuje, że miejsce takie będzie gwarantować przyjemne i bezpieczne środowisko zarówno dla gości, jak i personelu. Chronieni są dzięki temu ludzie i mienia.

Monitoring ułatwia także pracę personelu. W przypadku jakiegokolwiek nieszczęśliwego zdarzenia, na przykład pożaru czy wybuchu gazu, łatwo można zidentyfikować dokładne miejsce wypadku i szybko zareagować. Podobnie jest oczywiście z przestępstwami. Wielu sprawców zostało już wykrytych dzięki dobrze działającemu systemowi telewizji zamkniętego obwodu (CCTV - kamery przemysłowe), a nagrania z monitoringu pomagały wielokrotnie policji. Na ile jednak takie "podglądanie" jest legalne?
 

Monitoring hotelowy w świetle przepisów

W tym temacie jest pewien problem, ponieważ prawodawstwo polskie nie doczekało się nadal aktów prawnych, które jednoznacznie regulowałyby i rozstrzygały wszelkie sprawy związane z hotelowym monitoringiem. W świetle obowiązujących aktualnie przepisów w zasadzie tylko służby państwowe (Policja, Straż Miejska, CBA) mają możliwość rejestrowania wizji i fonii, nic się natomiast nie wspomina o innych podmiotach gospodarczych, takich jak właśnie hotele. W tym wypadku pozostaje korzystanie z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych.

Generalnie jednak powstał pewnego rodzaju kodeks etyczny związany z monitoringiem w hotelach. Artykułowane we wspomnianej wyżej ustawie przepisy odnoszące się do ochrony dóbr osobistych zabraniają instalowania kamer w hotelowych pokojach, łazienkach czy ubikacjach. W miejscach natomiast gdzie monitoring w hotelu działa (korytarze, drzwi wejściowe do hotelu, recepcja) powinny być widoczne dla wszystkich oznaczenia piktogramowe. Co może ważniejsze, nagrania takie nie mają prawa wyciekać poza teren hotelu i nie wolno ich udostępniać osobom trzecim. Wiąże się z tym kolejna sprawa - ochrona wizerunku danych osób. Jeżeli hotelarz pogwałci to prawo, grożą mu dotkliwe sankcje materialne.

 

Jak nie naruszyć prywatności klientów?

Z jednej strony monitoring hotelowy powinien być jak najbardziej dyskretny, a z drugiej klient musi wiedzieć, że na terenie danego budynku zostały zainstalowane kamery przemysłowe. Prawo do prywatności gościa hotelowego musi być zawsze na pierwszym miejscu.   Ochrona wizerunku, akcentowana w licznych orzeczeniach sądowych, oznacza wygląd człowieka, jego obraz fizyczny. Nie jest przestępstwem samo wykonanie nagrania czy zdjęcia, ale istotne jest wyrażenia zgody lub odmowy co do publicznego udostępnienia tak uwiecznionego wizerunku. Warto pamiętać o tym przy wprowadzaniu monitoringu w hotelach.
 

Przejdź do strony głównej

Sklepy i strony internetowe General Informatics

Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu
Facebook