Jakie kamery poradzą sobie w warunkach lokalu gastronomicznego?
Jakie są zalety monitoringu w gastronomii?
Kamery w restauracji bez wątpienia mają mnóstwo zalet. Przede wszystkim zapewniają bezpieczeństwo, bo w razie kradzieży czy uszkodzenia mienia łatwo będzie zidentyfikować sprawcę. Nagrania z monitoringu mogą też ułatwić kontrolę pracy pracowników, których kierownik nie może przecież przez cały czas obserwować. Nie można też zapominać, że monitoring wpływa na podniesienie higieny pracy oraz pomaga w utrzymywaniu standardów. Materiały wizualne mogą też przydać się, gdy konieczne będzie rozwiązanie konfliktu pomiędzy gośćmi a obsługą lokalu.
Co z prywatnością gości?
Monitoring restauracji może jednak wzbudzać pewne wątpliwości w kontekście dbania o prywatność gości. Nikt przecież nie chciałby być podglądany podczas spożywania posiłków. Stąd też restaurator jest obarczony dodatkowymi obowiązkami w zakresie ochrony danych osobowych oraz związanych z nimi obowiązków. Nie można zapominać, że zapis z monitoringu zawiera bowiem dane osobowe w postaci wizerunku osób, wyjątkiem jest system monitoringu bez utrwalania zapisu. Wprawdzie korzystanie z monitoringu wizyjnego nie jest uregulowane w żadnym akcie prawnym, to jednak należy pamiętać, że wizerunek człowieka stanowi dane osobowe i konieczne jest zastosowanie odpowiednich przepisów w tym także RODO. Stąd też zapis z monitoringu musi być odpowiednio zabezpieczony i nie może zostać upubliczniony np. w internecie. To jeden z podstawowych sposobów na ochronę prywatności. Warto też podkreślić, że informacja o monitoringu znajdującym się w lokalu powinna być łatwo dostępna. Najlepiej, by można było o systemie dowiedzieć się z odpowiedniego piktogramu znajdującego się w pobliżu drzwi wejściowych. Stosowna tabliczka powinna znaleźć się też przy barze lub na stacjach kelnerskich, przy których składane są zamówienia. Pracownicy także powinni wyrazić zgodę na to, że ich działanie będzie monitorowane i do ich umówi powinna zostać dołączona odpowiednia klauzula lub też aneks, w którym kwestie te zostaną uregulowane.
Gdzie można zamontować monitoring?
Kamery w restauracji są bardzo potrzebne, ale nie należy ich instalować wszędzie. Z pewnością nie powinny się one znaleźć w toaletach czy szatniach pracowniczych, bo w oczywisty sposób godzi to w prywatność korzystających z pomieszczeń osób. Do tego też monitoring nie może być wykorzystywany do podsłuchiwania gości czy pracowników. Nie powinien więc rejestrować dźwięków, a jedynie obraz.
Przejdź do strony głównej