>
☰ Menu
Strona główna » Czy muszę informować o monitoringu w lokalu usługowym?

Czy muszę informować o monitoringu w lokalu usługowym?

Data dodania: 02-09-2022
Montaż kamer w lokalach usługowych czy zakładach pracy ma co najmniej kilka celów. Przede wszystkim służy podniesieniu bezpieczeństwa w czasie pracy pracownikom, a także ochronie mienia czy kontroli produkcji. Nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na takie rozwiązanie. Jednak monitoring lokalu musi również działać zgodnie z przepisami, a każda osoba, która może być nim objęta, musi być o tym poinformowana.

Monitoring w lokalu przyjazny pracownikom

Przedsiębiorca ma prawo zamontować monitoring lokalu, ale musi również wziąć pod uwagę dobro pracowników, w tym przede wszystkim ich prywatność. Nowoczesne rozwiązania w zakresie rejestrowania kamerą miejsca pracy umożliwiają przede wszystkim maskowanie lub mieszanie obszarów, które istotnie nie wpływają na podniesienie bezpieczeństwa czy ochronę mienia. Stąd między innymi zabronione jest obserwowanie klientów czy pracowników w takich miejscach jak łazienki, szatnie czy pomieszczenia socjalne z pominięciem sytuacji, gdy jest to niezbędne do realizacji celów, ale przy tym nie narusza godności osób, które przebywają w lokalu.


Drugą bardzo ważną kwestią jest także to, że kamery w lokalu nie mogą rejestrować dźwięku. Celem monitoringu jest więc zawsze tylko obraz. Rejestrowanie rozmów może zostać uznane za naruszenie prywatności, więc właściciel lokalu oraz pracodawca powinien zrezygnować z takiego zamiaru.
 

Monitoring lokalu - czy trzeba o nim informować?

Obserwowanie klientów i pracowników może mieć swoje niewątpliwe zalety, ale zgodnie z przepisami nie można robić tego w sposób utajony. Oznacza to, że każda osoba, która może znaleźć się w zasięgu nagrywania kamerą, musi być o tym w odpowiedni poinformowana. Jak w takim razie należy informować o zastosowaniu monitoringu? Jest to także dokładnie określone przepisami. Przede wszystkim informacje o rejestrowaniu obrazu kamerami muszą być widoczne i czytelne. W tym celu stosuje się zasadę odpowiedniej proporcjonalności do miejsc, gdzie są umieszczane, w niezbyt dużej odległości od nich, informacje muszą być także trwałe. Ponadto zgodnie z przepisami zastosowanie samych piktogramów nie jest wystarczające.

Informacja o tym, że w zostały zastosowane kamery w lokalu, powinna mieć więc charakter piktogramów, a także tablicy informacyjnej. W tym drugim przypadku nie jest jednak konieczne umieszczanie jej w każdym miejscu. Ponadto na tablicy informacyjnej nie muszą także znaleźć się wszystkie informacje, ale tylko niektóre z nich, w tym między innymi przez kogo i w jakim celu prowadzony jest monitoring, jaki obejmuje obszar oraz gdzie można znaleźć dodatkowe informacje na ten temat. Tym samym zastosowanie kamer w lokalu jest zgodne z prawem RODO. Podsumowując więc zarówno pracodawca musi poinformować wszystkie potencjalne osoby o rejestrowaniu kamerami obrazu, a każda osoba, która może znaleźć się w obszarze działania monitoringu, musi być o tym w widoczny i czytelny sposób zawiadomiona.
 

Komu można udostępnić dane z monitoringu?

Obserwowanie klientów i pracowników związane jest także z tym, że osoba objęta nagrywaniem może zażądać udostępnienia jej nagrań, którymi mogła być objęta. Trzeba być więc przygotowanym na taką ewentualność i nie odmawiać, jeśli zwróci się z taką prośbą. Wtedy udostępnia się kopię nagrań. Nie da się ukryć, że zastosowanie monitoringu w dużym stopniu przyczynia się do podniesienia bezpieczeństwa w miejscach, które posiadają kamery w lokalu. Ponadto mogą także przekładać się na lepsze efekty pracy tych zakładów i lokalów. Niemniej zawsze musi to być przeprowadzone zgodnie z przepisami.


Przejdź do strony głównej

Sklepy i strony internetowe General Informatics

Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu
Facebook